דלקת ריאות

מהי דלקת ריאות?

דלקת ריאות היא זיהום שנוצר ביחידות הנשימה (הכוללות את הנאדיות והסמפונות נשימתיות של הריאה), שאחראיות על הובלת החמצן למחזור הדם ואיסוף הפחמן הדו חמצני ונשיפתו החוצה.

במצב דלקתי, נאדיות הריאה מתמלאות בתאי דלקת עם נוזלים ומוגלה ותהליכי העברת החמצן והוצאת הפחמן הדו-חמצני נפגעים.

דלקת ריאות

תוכן עניינים

מהם הגורמים לדלקת ריאות?

המקורות לזיהומים היוצרים דלקת ריאות יכולים להיות חיידקים, וירוסים, טפילים או פטריות, ולפי המקור וסוג הדלקת נקבע גם הטיפול המתאים.

אילו סוגים של דלקת ריאות חיידקית ישנם?

סוג החיידק הגורם לדלקת הריאות נקבע בדרך כלל לפי מקום ההדבקה. הידבקות תוך שהייה הבית חולים נגרמת על פי רוב בשל חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה סטנדרטית. דלקת ריאות חיידקית שמקורה בהדבקה בקהילה (כלומר, מחוץ למוסד רפואי) נגרמת בדרך כלל על ידי חיידקים הרגישים לטווח רחב של תרופות אנטיביוטיות. סוג אחר של דלקת ריאות חיידקית יכול להתפתח אצל חולים הסובלים מבעיה רפואית הגורמת לעליה של הפרשות מהקיבה ושאיפתן אל דרכי נשימה. במקרה כזה, החיידקים שנמצאים בקיבה הם הגורמים לדלקת.

אילו אוכלוסיות סובלות בדרך כלל מדלקת ריאות ויראלית או פטרייתית?

דלקות ריאה ויראליות נפוצות בעיקר בקרב ילדים אך גם במבוגרים. הווירוסים הנפוצים ביותר הם RSV ווירוס Influenza  מסוג A וB-. דלקת ריאות פטרייתית שכיחה בעיקר בקרב חולים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון, כמו גם בקרב מטיילים המגיעים למקומות בהם זיהום פטרייתי הוא נפוץ (למשל, צפון אמריקה, מרכז אמריקה ודרומה).

מיהן הקבוצות שדלקת ריאות מכל הסוגים מסוכנת במיוחד עבורן?

חולים השייכים לקבוצות סיכון (תינוקות, קשישים, וחולים במחלות ריאה אחרות, במחלות כרוניות או בעלי מערכת חיסון לקויה), כמו גם חולים בדלקת ריאות שאינם מקבלים טיפול, עשויים לסבול ממספר סוגים של סיבוכים של המחלה, כולל זיהום משני, מצוקה נשימתית, תפליט פלאורלי ומורסה בחלל הריאה. בנוסף, דלקת ריאות בהריון עשויה לגרום לסיבוכים בלידה, העשויים לפגוע גם בתינוק.

מהם הסימפטומים/תסמינים של דלקת ריאות אצל מבוגרים?

התסמינים של דלקת ריאות הם מגוונים, הן בסוגיהם והן בדרגת חומרתם. לא כל הסימפטומים יופיעו בהכרח ולא כולם באותה דרגת חומרה. הם דומים בדרך כלל למחלות חורף אחרות כמו שפעת, אך נמשכים לאורך זמן ממושך יותר. הסימפטומים כוללים שיעול עם פליטת ליחה מוגלתית (ירוקה), עייפות כללית, כאבים בשרירי החזה בעת הנשימה או השיעול, חום, כאבי שרירים, כאבי גב, כאבי ראש ולעתים אף צפצופים בנשימה. בנוסף, עלולים להופיע גם כאבי בטן, בחילות והקאות, שלשולים, קוצר נשימה ופריחה על העור.

מהם התסמינים הייחודיים לדלקת ריאות אצל ילדים ותינוקות?

דלקת ריאות אצל תינוקות וילדים כוללת פעמים רבות גם הפרעות במערכת העיכול, קושי באכילה ועייפות מוגברת, בזמן שייתכן מאוד שלא יתפתחו אצלם סימפטומים נשימתיים כלשהם.

מדוע ישנו סיכון מוגבר לדלקת ריאות בהריון?

המערכת החיסונית של נשים נחלשת בזמן ההריון, ועקב כך הן חשופות יותר למחלות שונות, ביניהן דלקת ריאות. חשוב להבין שדלקת ריאות בהריון שאינה מטופלת בהקדם עשויה לגרום לסיבוכים שונים כמו לידה לפני הזמן ומשקל נמוך של התינוק בעת הלידה. לכן יש לפנות לרופא המטפל מיד עם הופעת הסימפטומים.

כיצד מטפלים בדלקת ריאות?

מטרת הטיפול בדלקת ריאות היא כפולה – לרפא את הזיהום ולמנוע את הסיבוכים השונים. הטיפול התרופתי נגד הזיהום תלוי בסוג מחולל המחלה. אם הזיהום הוא חיידקי, הוא יטופל באנטיביוטיקה למשך שבוע ימים לפחות. אם הזיהום הוא ויראלי או פטרייתי, יינתנו תרופות אנטי-ויראליות או אנטי פטרייתיות. כאשר החולה נדבק בדלקת ריאות בבית החולים, יהיה צורך לתת לו אנטיביוטיקה חזקה דרך הווריד. נוסף על תרופות נגד זיהום ניתן לסייע לחולה גם בתרופות נגד שיעול ולהפחתת הליחה, במשככי כאבים ובתרופות להורדת חום.

לייעוץ וקביעת תורים חייגו לאחת המרפאות הקרובות אליכם:

זמן ההחלמה מדלקת ריאות

זמן ההחלמה מדלקת ריאות אינו אחיד ותלוי בעיקר בחומרת המחלה. דלקת ריאות קלה תדרוש מספר ימי החלמה. דלקת ריאות חמורה, לעומת זאת, עלולה לדרוש אשפוז בבית החולים ולעתים אף הנשמה מלאכותית, ואז ההחלמה תהיה תהליך ארוך יותר של מספר שבועות.

האם דלקת ריאות מידבקת?

דלקת ריאות אכן מדבקת, אך רמת הסיכון להדבקה תלויה בגורם למחלה. למשל, ישנם חיידקים שהם מדבקים יותר מאחרים, ולקרובי משפחה הסובלים מפגיעה במערכת החיסון מומלץ לשמור על ריחוק. יחד עם זאת, היגיינה בסיסית, הכוללת רחיצת ידיים, במיוחד אחרי שיעול, ואוורור של החדר, הם אמצעי מניעת הדבקה מצוין עבור כל השאר.

דלקת ריאות

דלקת ריאות חוזרת

ילדים ותינוקות רבים סובלים מזיהומים חוזרים ונשנים בריאות. לעתים, גם מבוגרים סובלים מהן. חשוב לשים לב שילד או מבוגר שחלו יותר מפעם אחת בדלקת ריאות לא בהכרח יוגדרו כסובלים מדלקת ריאות חוזרת. יחד עם זאת, כאשר הזיהום חוזר בתכיפות גבוהה מספר פעמים יש לשלול אספירציה של גוף זר, וחשוב לברר את סיבת הדלקת ולהבין מה הטיפול הנדרש.

מה גורם לדלקות ריאה חוזרות?

ישנם כמה גורמים שעשויים להוביל לדלקות ריאה חוזרות. הגורם הנפוץ ביותר הוא אסתמה, וילדים הסובלים מאסתמה נוטים לחלות יותר בדלקות של מערכת הנשימה, ובכללן דלקת ריאות. גם פגיעה במערכת החיסון יכולה להוביל לזיהומים חוזרים בריאות. גורם נוסף הן מחלות גנטיות של דרכי הנשימה (דוגמת סיסטיק פיברוזיס) ומומים מולדים בריאות. לבסוף, חשוב לבדוק את האפשרות של שאיפת גוף זר לריאות שמהווה מוקד לזיהום החוזר, וזאת באמצעות צילום ריאות.

דלקת ראות סמויה

כאשר נוצרת דלקת ריאות שלא ניתן לאבחן אותה בבדיקה קלינית רגילה, נוהגים לאמר שהיא "סמויה". דלקת ראות סמויה יכולה להופיע בתינוקות, ילדים ומבוגרים, והאבחון נעשה באמצעות צילום חזה.

זיהום משני עקב דלקת ריאות

זיהום משני הוא מצב שבו חיידקים מזהמים ממערכת הנשימה עוברים לזרם הדם ומשם לאיברים נוספים בגוף, שפגיעים גם הם לזיהום. דוגמה לכך היא מעבר של חיידקים למעטפת המוח, שעלול לגרום לדלקת קרום המוח.

מצוקה נשימתית עקב דלקת ריאות

חולים בדלקת ריאות במצב חמור או כאלה הסובלים ממחלת ריאה אחרת בנוסף לדלקת, עשויים להתקשות בנשימה, עד כדי הזדקקות להנשמה מלאכותית בעת תקופת ההחלמה מהדלקת.

תפליט פלאורלי המתלווה לדלקת ריאות

תפליט פלאורלי הוא מצב של הצטברות נוזלים (מזוהמים או לא) בחלל שבין הריאות לבית החזה כתוצאה מהתפשטות הדלקת. במקרה כזה יש לנקז את הנוזלים בעזרת צינורית המוחדרת לבית החזה על מנת לשפר את הנשימה.

מורסה בחלל הריאה עקב דלקת ריאות

הסיבוך המרכזי הרביעי עקב דלקת ריאות היא הצטברות של מוגלה בחלל הריאה, והיווצרות של מורסה (מוגלה העטופה ברקמה דלקתית). הטיפול במורסה בחלל הריאה כולל טיפול אנטיביוטי למשך 6 שבועות ולפעמים גם עול הצורך לנקז את המוגלה.

שאלות נוספות בנושא:

תסמין אחר, שמופיע פעמים רבות בקרב מבוגרים מעל גיל 65, כמו גם אצל חולים שמערכת החיסון שלהם הוחלשה, הוא דווקא ירידה בחום הגוף לטמפרטורה נמוכה מהרגיל.

מבוגרים שחולים בדלקת ריאות בדרך כלל יפתחו חום גבוה. קשישים ובעלי מערכת חיסון מוחלשת, עלולים, כאמור, לסבול מחום גוף נמוך מהרגיל. לעומת זאת, אצל תינוקות, דלקת ריאות ללא חום היא יחסית שכיחה יותר.

כמו במחלות רבות, זה תלוי גיל ומצב בריאותי כללי. אם מדובר בדלקת ריאות קלה, לאדם עם מצב בריאותי טוב ותקין, הטיפול הוא טיפול אנטיביוטי ביתי ואין צורך לעשות משהו מעבר לטיפול , מנוחה ומעקב. לעומת זאת בקרב קבוצות סיכון , כפי שתוארו קודם לכן, דלקת ריאות עלולה להיות מסכנת חיים עם תופעות כמו אי ספיקה נשימתית וזיהום בדם.

לייעוץ וקביעת תור חייגו
דילוג לתוכן