אבחון סרטן ריאות

מחלת סרטן הריאות היא מבין סוגי הסרטן הקטלניים והקשים ביותר. זוהי מחלה שיכולה להוביל למוות בעיקר כשלא מאבחנים או מטפלים בה בזמן. המחלה מתפתחת כאשר התאים בגוף מתפשטים למקומות אחרים בגוף ויוצרים גידולים שונים: גידול שפיר הוא אינו מסוכן, ניתן להסיר אותו ולחזור לשגרת החיים. לעומתו, גידול ממאיר הוא מסוכן מאוד וככל שהוא מתפשט יותר, הוא יוצר גרורות (תאים סרטניים שנולדים מהגידול המקורי) והן פולשות לתוך מחזור הדם, מערכת הלימפה ולאיברים חיוניים נוספים, וכך מתבצע ההתפשטות. ככל שהגרורות מתפשטות יותר, כך מצב האיברים מתדרדר, מוביל לקריסת המערכות ולמצב מסכן חיים.

אבחון סרטן ריאות

המלצת הרופאים היא לבצע בדיקות בהקדם, עוד לפני שמופיעים תסמיני סרטן ריאות. ככל שהרופאים יגלו בשלבים המוקדמים את המחלה, כך הם יוכלו למנוע את התפתחותה לממדים מסכני חיים. גילוי מוקדם מציל חיים!

תסמינים לסרטן ריאות – זיהוי מוקדם

סרטן ריאות תסמינים ראשונים יכולים להופיע בכל עת, בבקרים או בערבים, במהלך משמרת בעבודה או בבילוי עם חברים. התסמינים עשויים להגיע בהדרגה, אך כשהם מגיעים הם בולטים ומאוד קשה לפספס אותם. חשוב לדעת שכאשר התסמינים הללו מופיעים, מדובר בשלבים מאוד מתקדמים של מחלת סרטן ריאות. כך שאם אתם מרגישים שינוי או כאב קטן במהלך השינה, לחצים בחזה ועוד תסמינים שנפרט כאן, אל תהססו ללכת ולהיבדק באופן מידי.

סרטן ריאות תסמינים:

עייפות חריגה: אנשים החולים במחלת סרטן הריאות יחוו עייפות קבועה. כך שאם שבוע לפני העייפות – הרגשתם הרבה יותר ערניים – זוהי סיבה לדאגה. כדאי לבדוק את זה בהקדם. גם אם מדובר רק בחשש.
שיעול מתגבר: אין לכם שפעת או חולי מוגדר, אתם מתחילים להשתעל באופן קבוע. אפשר להגדיר את זה כהתקררות קלה, אך אם השיעול לא חולף בגדר זמן סביר, מומלץ לגשת לטיפול.
כאבים ולחץ בחזה: כאבים בחזה יכולים להלחיץ אנשים רבים, חשוב לדעת שבמקרה של סרטן ריאות הכאבים לא יפסקו, אלא ימשכו לאורך זמן ובמצבים שונים. בבעיות לב כדאי להתחיל בירורים מהירים, גם כדי לשלול התפתחויות נוספות במידה ויש.
קשיי נשימה וצפצוף: את התסמין הזה לא קל לזהות. בהתחלה זה יישמע מאוד מוזר, אך ככל שהזמן יחלוף הצפצוף יהיה חזק יותר וכך גם קשיי הנשימה.

אלו הם רק חלק מהתסמינים לסרטן ריאות, התסמינים יכולים להיות גם: דלקת ריאות קטנה ומתמשכת, צרידות פתאומית, החמרה בשיעול עד לכדי חוסר אוויר, ליחה המלווה בדם, שיעול מלווה בדם, חוסר בתיאבון וירידה במשקל.

סימפטומים לסרטן ריאות יכולים להופיע כאמור בכל זמן. אם זיהיתם את התסמינים, גם אם במידה קטנה, מומלץ לגשת לרופא מומחה ולבדוק האם הסיבה להופעת התסמינים היא מחלת סרטן הריאה ולא משהו אחר. יהיו מקרים בהם התסמינים לא יעידו על המחלה, אך חשוב להיבדק ולגלות מוקדם במידה ומדובר במחלה.

כיצד מתבצע אבחון סרטן ריאות?

אם התגלו כל תסמיני המחלה או חלקם, מומלץ לגשת לבדיקה לרופא מומחה לגילוי מוקדם של סרטן הריאה. הרופא ישאל שאלות לגבי ההיסטוריה הרפואית המשפחתית של המטופל ויבין לעומק האם יכולה להיות סיבה תורשתית להתפרצות המחלה (במידה ותתגלה בבדיקות). בנוסף, הרופא יברר עם המטופל האם הוא מעשן ומהי מידת החשיפה שלו לעישון, שכן עישון וחשיפה לעישון היא אחת מהסיבות המהותיות להתפתחות המחלה.
לאחר שתי השאלות החשובות הללו, הרופא ישלח את המטופל לצילום חזה. במידה ובצילום יתגלו סימנים למחלת סרטן הריאות, המטופל יישלח לצילום נוסף: צילום C.T לריאה כדי לראות את האבחנה בצורה טובה יותר. בדרך כלל כאשר למטופל יש רקע משפחתי גנטי למחלה או שידוע שהוא מעשן – הרופא יחליט לשלוח את המטופל ישירות לבדיקת סיטי. גם אם צילום החזה יצא תקין.
עם השנים התגלה כי בדיקת סיטי מציגה הדמיה הרבה יותר טובה ומסוגלת לזהות סרטן ריאות תסמינים מוקדמים.

השלב הבא – בדיקת ביופסיה

איך לוקחים ביופסיה מהריאות?

אחרי צילום החזה ובדיקת הסיטי, בדרך כלל מתבצעת בדיקת ביופסיה. בדיקה זו היא יסודית יותר ובסיומה יהיה ניתן לגלות סרטן ריאות סימנים ראשונים. במהלך הבדיקה לוקחים רקמה מהריאה ובודקים אותה תחת עין מיקרוסקופית אצל פתולוג. הדרך ללקיחת הרקמה מהריאות מתבצעת או במחט מונחת סיטי או באמצעות צינורית דקה גמיש שנקראת ברונכוסקופ המוחדרת דרך האף או הפה – בשני סוגי הבדיקה יהיה ניתן לקבל תמונה וזווית יותר מדויקת של המחלה.

מה הם סוגי סרטן הריאות?

קיימים מספר סוגים של סרטן הריאות, אך יש שניים עיקריים: סרטן ריאות של תאים לא קטנים (NSCLC) וסרטן ריאות של תאים קטנים (SCLC). כל סוג יכול להתפתח בצורה שונה ובקצב אחר, וגם הטיפול לכל סוג בנפרד הוא שונה.
היום מעל 80% מהאנשים סובלים מתסמיני גידול בריאות מהסוג NSCLC. מדובר בסוג שהוא יחסית נפוץ. הוא מתפתח בתאי הבלוטות של רירית הריאה. לעומת זאת, כ-14% יסבלו מסוג הסרטן השני SCLC שנחשב לקשה והמורכב. גידול בריאה מהסוג השני והפחות נפוץ מתפתח גם הוא בתאי הבלוטות של רירית הריאה והוא גדל במהירות גבוהה, ואף שולח גרורות לאיברים חיוניים אחרים. כך למעשה הוא מוביל למצב אנוש וקשה של החולים. התגלה כי הסובלים מהסוג השני של המחלה ((SCLC הם לרוב אנשים מעשנים.
אל שני סוגי גידולים אלו, מצטרף סוג נוסף של סרטן והוא מאוד נדיר. הוא בעיקר תופס את קרום הריאה והוא מופיע לרוב בקרב אנשים שנחשפו ונגעו באסבסט.

טיפול בסרטן הריאה

כל מטופל שהתגלה חולה בסרטן ריאות יקבל טיפול בהתאם לסוג המחלה ומצבו הבריאותי. לסרטן ריאות סימפטומים שונים בין מטופל למטופל ובהתאם לאבחון המדויק, הרופא יידע להתאים לו את הטיפול.
בנוסף, בתהליך האבחון הרופא יבדוק מה גודל הגידול, והאם מדובר בגידול שפיר בריאה או בגידול ממאיר בריאה. כאמור לגידול בריאה מכל סוג יש תסמינים שונים וכך גם אפשרויות הטיפול השונות.
לאחר איבחון סוג הגידול והשלמת עם בדיקת PET-CT ותפקודי הנשימה מתבצע הערכה אם בניתוח ניתן להסיר את הגידול מהריאה. זו החלטה שתתבצע על ידי רופא מומחה ריאות ובשיתוף אונקולוג וכירורג חזה ריאות. טרם הניתוח הרופאים ביחד יבדקו את מידת היכולת של החולה להיכנס לניתוח ואת היכולת להתאושש לאחריו.
בנוסף, קיימים סוגי טיפולים נוספים כמו: הקרנות שיכולות להקטין את הגידול ולהרוס אותו. טיפול כימותרפי כאשר הגידול התפשט ושלח גרורות נותנים טיפול תרופתי שמשמיד את תאי הגידול הממאירים, טיפול ביולוגי ניתן למטופלים שלא עישנו בעבר וחלו במחלת הסרטן מסוג אדנוקרצינומה וטיפול אימונתרפי החדשני, שמזהה תאים סרטניים שמסתתרים ממערכת החיסונית. הטיפול החדש יחשוף אותם ובכך יסייע למערכת החיסונית לפעול כנגדם.

אם זיהיתם את אחד מהתסמינים ואתם מעוניינים לברר האם אתם מתמודדים עם סרטן הריאה, מומלץ לפנות לרופא מומחה בהקדם, ולגלות בשלבים המוקדמים את המחלה.

לקביעת תור לד"ר יהודה שוורץ מומחה ריאות חייגו לאחת המרפאות 

דילוג לתוכן