מחלות ריאה ודרכי נשימה

מחלות דרכי נשימה וריאות הן מחלות שפוגעות בתפקוד שלנו וגורמות לירידה באיכות החיים ולעיתים אף לתופעות חמורות יותר כגון אשפוז בבתי חולים ואפילו מוות. מחלות דרכי נשימה כוללות את מחלת האסטמה שבה נגרמת חסימה בדרכי הנשימה , יתר לחץ דם ריאתי, copd עליה נרחיב בהמשך ועוד. למרות שישנו טיפול תרופתי בכל המקרים הללו, עדיין חלק ניכר מהחולים אינם מאוזנים וסובלים . הסיבה לכך, היא שחולים רבים אינם עושים שימוש נכון ולאורך זמן בפתרונות התרופתיים שניתנו להם על ידי הרופא המטפל ובראשם משאפים. זה תמוה שאדם שסובל מקוצר נשימה ומתסמינים נוספים הפוגעים בו בריאותית וכתוצאה מכך ביכולת התפקוד שלו ובאיכות החיים, מעדיף לסבול מאשר להשתמש ולהתמיד בשימוש במשאפים. מה הסיבה לכך? כמו תמיד, התשובה מורכבת וישנם גורמים שונים לכך. בין הסיבות ניתן למנות חוסר מודעות של המטופלים ליכולת שלהם להקל על התסמינים מהם הם סובלים, אי לקיחת התרופה בזמן או במינון הנכון בשל שכחה או חוסר הבנה של הנחיות הרופא, חשש שמהתרופה ייגרמו תופעות נוספות ועוד.

אסתמה הינה מחלה בדרכי הנשימה ומצב בו נוצרת דלקת בדרכי האוויר. אסתמה גורמת לחסימת דרכי הנשימה (סימפונות) ועקב כך המטופל מתקשה לנשום. למידע נוסף היכנסו >>

COPD

מחלת ריאות חסימתית כרונית (copd) היא בעצם שם שניתן למספר מחלות ריאה כרוניות , נפחת וברונכיטיס כרונית. מחלת הריאות השכיחה ביותר היא דלקת הסימפונות הכרונית. במחלה זו זרימת האוויר בסימפונות נחסמת ומלווה בשיעול כרוני עם ליחה כבדה. במחלת נפחת הריאות הפגיעה היא בנאדיות הריאה האחראיות להחלפת פחמן דו חמצני בחמצן בתוך הריאות. המחלות האלו שהן תחת הכותרת הכללית של copd נובעות בד״כ מעישון כבד לאורך שנים . בנוסף לכך, גם אנשים שהם מעשנים פסיביים, אנשים שנחשפו לזיהום אוויר וגורם גנטי הם גורמים למחלה זו. מהם התסמינים של copd?לרוב מדובר בליחה, קוצר נשימה שמגיע בתכיפות גבוהה וגם שיעול וצפצופים בנשימה. בבדיקת תפקודי ריאות ניתן יהיה לאבחן שמדובר במחלה חסימתית כרונית ולטפל בה. המשמעות של המחלה היא שגם אם לצורך הענין, מעשן כבד חלה בה, גם אם יפסיק לעשן הוא לא יבריא והמ חלה תמשיך ללוות אותו אך יתכן שתפסיק להחמיר.

copd

מחלות ריאה אינטרסטיציאלית

מחלות ריאה אינטרסטיצאלית הוא שם כולל לקבוצת מחלות ריאה בעלות תסמינים דומים, ביניהם קשיי נשימה, כאבי חזה, שיעול יבש שאינו פוסק וצפצופים. כל התסמינים האלו מתרחשים בעקבות אינטרסטיציאליים בריאות, מצב בו הרווח שבין בועות האוויר הקיימות בריאות מתרחב אל מעבר לגבולותיו הקבועים. הסיטואציה הזו גורמת להיווצרות דלקת בריאות, מה שמוביל לתסמינים שפירטנו מעלה ולמגוון מחלות שונות. המחלות המוכרות יותר ששייכות לקבוצת מחלות זו הן פיברוזיס ריאתי על כל צורותיו, לייפת ריאתית וסרקואידוזיס. במידה והמחלה אינה מטופלת בזמן ובצורה הטובה ביותר, עלולות להיגרם צלקות עמוקות בריאה, אותן לא ניתן להסיר או להעלים והן ישפיעו על המטופל לשארית חייו. במקרים חמורים, החולים במחלות אלו אף יזדקקו להשתלת ריאה בכדי להמשיך ולנהל אורח חיים נורמטיבי ובריא למידע בנושא מחלות ריאה אינטרסטיציאליות היכנסו>>

מחלות ריאה אינטרסטיציאלית

דלקת קרום הריאה

כשמה כן היא, מחלת דלקת קרום הריאה, או בשמה השני – דלקת פלאורה, היא מחלה שגורמת למצב דלקתי חריף בריאות. פעמים רבות, דלקת קרום הריאה נוצרת בעקבות החמרה של דלקת ריאות קיימת, כזו שאינה טופלה באופן נכון או דלקת ריאות חריפה שלא אובחנה מראש. ההבדל בין שתי המחלות הוא שאצל החולים בדלקת קרום הריאה, הדלקת מתפשטת ומשפיעה גם על קרומי הריאות הממוקמים בפתח בית החזה. התסמינים הנפוצים של המחלה הם כאבי חזה חזקים, קשיי נשימה, חום גוף גבוהה, תשישות ועוד. במידה והמחלה לא מטופלת בזמן ובאופן מיטבי היא עלולה להשפיע על איכות החיים והתפקוד של החולה לאורך שנים רבות.

דלקת קרום הריאה

היכרות עם תסמינים של מחלות רלוונטיות יכולה לסייע לגברים ונשים בגילאים שונים לבחור מתי להתייעץ עם רופא מומחה לריאות. בנוסף, כדאי לעקוב אחר מהלך המחלה בשביל לשקול התערבות בשעת חירום

מחלות ריאה כרוניות

מחלות ריאה כרוניות מייצגות חלק ניכר ממחלות הריאות והנשימה ברחבי העולם. מצבים אלה הם לרוב פרוגרסיביים, המסומנים בירידה מתמשכת בתפקוד הריאות לאורך זמן. הסוגים הנפוצים של מחלות ריאה כרוניות כוללים מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), אסטמה, פיברוזיס ריאתי וסרטן ריאות. מחלות אלו משפיעות על מיליוני אנשים והן הגורמים המובילים למחלות ומוות ברחבי העולם.

מהם התסמינים של מחלות ריאה?

תסמיני מחלות ריאה יכולים להשתנות מאוד בהתאם למצב הספציפי, אך כמה אינדיקטורים כלליים נוטים לחזור על פני מחלות שונות. שיעול מתמשך, קוצר נשימה, אי נוחות או כאב בחזה וירידה ניכרת בסובלנות לפעילות גופנית הם חלק מהתסמינים הנפוצים ביותר המדווחים. בנוסף, סימנים כמו צפצופים, זיהומים תכופים בדרכי הנשימה, עייפות וירידה לא מכוונת במשקל עשויים גם להעיד על מחלות ריאה.
למרות ההתקדמות הרפואית הניכרת, מחלות ריאות כרוניות נותרו אתגר משמעותי בבריאות הציבור. עם זאת, אמצעי מניעה יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח מחלות אלו. הימנעות מעשן טבק, הפחתת החשיפה למזהמים סביבתיים, בקרת זיהומים ותזונה מאוזנת בשילוב פעילות גופנית סדירה הם חלק מהאסטרטגיות היעילות ביותר לקידום בריאות הריאות ומניעת מחלות.

מתי פונים לעזרה מקצועית ורפואית?

חשוב לפנות לעזרה רפואית כאשר חווים תסמינים כאלה, שכן אבחון מוקדם של מחלות ריאה יכול להשפיע רבות על תוצאות הטיפול ולשפר את איכות החיים. האבחון כולל בדרך כלל שילוב של היסטוריה של המטופל, בדיקה גופנית ובדיקות אבחון.
מבחינת בדיקות, הרופאים עשויים להפעיל בדיקות תפקודי ריאות, בדיקות הדמיה כמו צילומי חזה או סריקות CT, ולפעמים אפילו ביופסיה, שבה נבדקת דגימה קטנה של רקמת ריאה לאיתור מחלה. החדשות הטובות הן שבעת מפגש עם רופא מומחה ניתן לרכז את הטיפול תחת קורת גג אחת: החל מהאבחון הראשוני, דרך הבדיקות ועד בחירת ההליך הטיפולי להחלמה.

מחלות ריאה

מה הטיפול הנפוץ במחלות ריאה?

• באשר לטיפול וניהול מחלות ריאה, זה משתנה בהתאם לסוג וחומרתה הספציפיים של המחלה. הנה כמה דוגמאות:
    אסטמה – מצבים מסוימים, כגון אסטמה, ניתנים לרוב לשליטה באמצעות תרופות.
  • מחלת ריאה כרונית – מצבים אחרים, כמו COPD, אולי לא ניתנים לריפוי, אך ניתן להאט את התקדמותם, וניתן לנהל את התסמינים עם טיפול מתאים.
  • מחלות ריאה מגיל צעיר – שיקום ריאתי, תוכנית הכוללת פעילות גופנית, חינוך ותמיכה, יכולה גם לעזור לאנשים לחיות טוב יותר עם מחלת הריאות שלהם. במקרים רבים השיקום מתחיל מגיל צעיר.

חשיבות האבחון המוקדם

מחלות דרכי הנשימה, קטגוריה נוספת של מחלות ריאה, כוללות מחלות הפוגעות בכל חלק של מערכת הנשימה, החל ממעברי האף והגרון ועד לריאות. מחלות אלו יכולות להיות חריפות, כמו דלקת ריאות וברונכיטיס, או כרוניות, כמו אסטמה ו-COPD. בדיוק כמו במחלות ריאה אחרות, המפתח לתוצאות טובות יותר עם מחלות דרכי הנשימה טמון באבחון מוקדם ובניהול יעיל של התסמינים.

לסיכום, מחלות ריאה, הן כרוניות והן אלו הפוגעות בדרכי הנשימה, הן מצבים בריאותיים נפוצים ומשפיעים. הכרה בתסמינים ואבחון מוקדם הם צעדים חיוניים בניהולם. בסופו של דבר, אמצעי מניעה, כמו הפסקת עישון והפחתת חשיפה למזהמים סביבתיים, הם הדרכים היעילות ביותר להקטנת הסיכון למחלות אלו. המחקר נמשך בתחום זה, והעתיד מבטיח שיטות אבחון חדשות, טיפולים ואולי אף תרופות לבעיות בריאות משמעותיות אלו.