נזלת כרונית

מהי נזלת כרונית או נזלת אלרגית?

אם האף שלכם אינו מפסיק לדלוף ואתם מסתובבים עם חבילות טישו אתכם כל היום. אם העיניים שלכם אדומות ומגרדות  ואם אתם גם מתעטשים בלי סוף, כנראה שיש לכם נזלת אלרגית כרונית. אם תשאלו את הרופא שלכם הוא יסביר שמדובר בפגם של מערכת החיסון שהוא כרוני וסביר להניח שתהיה לכם נזלת אלרגית במשך שנים רבות .  בואו נסקור את הנושא הזה שמעסיק רבים.

ישנם שני סוגים עיקריים של נזלת כרונית אלרגית: נזלת כרונית אלרגית עונתית ונזלת אלרגית רב שנתית.

בואו נסביר את המשמעות של כל אחד מסוגי הנזלת:

נזלת אלרגית עונתית נובעת בעצם מאלרגיה לאבקות שמייצרים צמחים מסוימים. בסביבות חודשים פברואר-מרץ כשמתחילה להתקרב עונת האביב , כבר אז תראו בסביבתכם אנשים שפתאם רגישים מאד ומתחילים לסבול מנזלת, עיניים דומעות ושיעול. הם יגידו לכם שהם סובלים מקדחת השחת, שם אחר לאלרגיה הזו לאבקות צמחים. האלרגיה הזו היא בעלת השפעה על תחומים נוספים ולא רק על נזלת ומי שסובל מאלרגיה זו לרוב מאבד את תחושת הרעב ואף סובל משינה לא מספיק טובה.

נזלת אלרגית רב שנתית היא כזו שהמטופל חווה אותו כל השנה. הגורמים העיקריים לאלרגיה הזו הם עובש, קרדית האבק, נוצות ועוד.

נזלת כרונית ונזלת אלרגית

האם ניתן לאבחן נזלת כרונית?

אבחון נזלת כרונית אלרגית משמעה בעצם אבחון אלרגיה. אבחון זה אינו אבחון פשוט ודורש מומחיות וכן ביצוע סדרת בדיקות  ולא כל רופא הוא מומחה בתחום הזה. רופא שמתמחה באבחון אלרגיה יבצע בעצם מעין תחקיר רפואי בו הוא יעריך באמצעות סדרה של בדיקות דם ובדיקות נוספות מהי האלרגיה ממנה סובל האדם.הרופא יבצע גם בדיקות גופניות ויתמקד בעיקר בריאות , בעור ובריריות האף. איך מזהים אלרגיה? לפי תגובה אלרגית כמו נפיחות , אדמומיות וגירוד. חשוב לפנות לרופא המתמחה בתחום ויודע להשתמש בתמציות לטובת ביצוע תבחין עור לזיהוי אלרגיה.

כיצד מטפלים בנזלת אלרגית כרונית?

ראשית, ברור שאדם שיודע שהוא אלרגי לצמחים מסוימים או לקרדית האבק וגורמים נוספים, צריך לשמור מרחק מגורמים אלו ולדאוג שסביבת הבית שלו תהיה נקייה מגורמים מסוג זה. במקרה של קרדית האבק למשל שהיא גורם אלרגני מרכזי מאד, אפשר להשתמש בחומרים שמרחיקים את קרדית האבק. הרופא המטפל יכול להציע תרסיסים, טיפות עיניים ובמקרים מסוימים סטרואידים שיצמצמו את התגובה של הגוף לאלרגיה. ישנם גם אנטי-היסטימינים שהן תרופות שנוגדות פריחה/אלרגיה אך לעיתים יש להן תופעות לוואי כגון עייפות, כאבי ראש ובחילות.

במקרים בהם אפשר לזהות מהו גורם האלרגיה באמצעות בדיקות אלרגיה, אפשר לטפל בעזרת זריקות חיסון בו מוזרק בעצם האלרגן.

כשלא ניתן להימנע לחלוטין מהגורמים לאלרגיה, אפשר לעבור לטיפול תרופתי שהרופא ימליץ עליו. התרופות יכולות להיות לשימוש מניעתי או לטפל באלרגיה כשהיא כבר קיימת. לאחרונה ישנה פריצת דרך בהנדסה גנטית כדי לפתח נוגדנים נגד נוגדני האלרגיה אך היא עדיין בשלבי מחקר ופיתוח

לסיכום –

נזלת כרונית אלרגית נובעת מאלרגיה שלא תמיד אנו יודעים לזהות את המקור שלה. חשוב לפנות לרופא שמתמחה באבחון אלרגיה ויוכל לבצע סדרת בדיקות כדי לבודד את הגורם האלרגני, לזהות אותו ולתת טיפול מותאם אישית. במקרים בהם לא ניתן לאתר את מקור האלרגיה ישנו שימוש בתרופות כדי להקל על התסמינים. בכל מקרה כדאי לגשת לרופא ולבקש שיבדוק מה מקור הבעיה. רופא שמתמחה בתחום יידע איזה בדיקות לעשות וישנה סבירות לא נמוכה שיוכל לאתר את מקור האלרגיה וכך לנסות להפסיק את הנזלת הכרונית.