ביופסיה בהנחיית סי טי ריאות

מהי בדיקת סי.טי ריאות?

סי טי ריאות (או בשמה המקצועי, טומוגרפיה ממוחשבת) היא בדיקה שמתבצעת במינון קרינה נמוך, והעוזרת לגלות ממצאים פתולוגים בבית החזה, כולל, כמובן, סרטן ריאות בשלבים מוקדמים של המחלה, ולפני התפשטות של גרורות בגוף. הבדיקה מחליפה בדיקות ישנות כגון צילום חזה או בדיקות רוק, שאינן אמינות מספיק.

סי.טי הינה בדיקה ממוחשבת , בדיקה פשוטה יחסית, שיש לה יכולת איתור מוקדם של גידולים שבבדיקת שיקוף רגילה עלולים לא להתגלות כלל. לרוב רופאים מפנים מטופלים שלהם לבדיקת סי.טי של הריאות לאחר שבוצע צילום חזה ונצפה בו ממצא חריג. בדיקת סי.טי מבוצעת גם במקרה של תאונה , למשל, שבה המטופל נחבל בצורה חמורה ויש חשש לנזק שנגרם לריאות  או לצלעות. גם מטופלים שיש סיכון תורשתי במשפחתם לחלות בסרטן הריאות יופנו לבדיקת סי.טי אחת לשנה או בתדירות שתוחלט על ידי רופאיהם.

בדיקת הסי.טי מתבצעת בשכיבה על מיטה שמוכנסת לתוך מכשור הסי.טי ושם מצולמים הריאות ובית החזה של המטופל מזוויות שונות כדי לקבל תמונת תלת מימד. הבדיקה קצרה מאד אך אסור להתנועע כדי שהצילומים יהיו מדויקים ואיכותיים ככל האפשר. המטופל משוחרר לביתו מיד בתום הבדיקה ללא צורך בהשגחה או אשפוז.

סי טי ריאות

מהי ביופסיה בהנחיית סי טי ריאות?

ביופסיה בהנחיית סי טי ריאות היא בדיקה שמתבצעת כאשר מתגלה ממצא לא תקין בבדיקת סי טי חזה, או ממצא שלא ניתן להגיע לאבחנה חד-משמעית לגביו. במקרים כאלה יש לקיחת דגימה מהממצא (ביופסיה) ולשלוח אותה לבדיקת מעבדה. תוצאות הביופסיה מתקבלות בתוך כעשרה ימים מיום הבדיקה ולפיהן יקבע הרופא המטפל את המטופל יקבל המלצות להמשך הטיפול מהרופא המטפל.

מהו היתרון המרכזי של בדיקת סי טי ריאות לעומת צילום רנטגן?

היתרון העיקרי של בדיקת סי טי ריאות על פני צילומי רנטגן רגילים היא האפשרות לגילוי ממצאים בריאות שאינם נראים בצילום חזה רגיל, ובעיקר גילוי מוקדם של המחלה. הבדיקה מאפשרת לגלות את המחלה עוד לפני הופעת הסימפטומים שלה אצל המטופל, וכך  ניתן להציע טיפול מוקדם שימנע את התפשטות המחלה. על כך נוסף גם היתרון של חשיפה מופחתת לקרינה.

למי מיועדת בדיקת סי טי ריאות בקרינה נמוכה?

בדיקת סי טי ריאות רגילה מומלצת לשתי קבוצות סיכון מרכזיות: מעשנים "כבדים" בעבר ובהווה, בני 50 ומעלה, שעישנו לפחות קופסה ביום במשך 10-20 שנה, ובני 70 ומעלה שהיו מעשנים כבדים בצעירותם, או שהם בעלי נטיה גנטית, או נחשפו לחומרים מסוכנים כמו אסבסט. למשתייכים לאחת מקבוצות הסיכון מומלץ לבצע את הבדיקה אחת לשנה.

כיצד מתבצעת ביופסיה בהנחיית סי טי ריאות?

ביופסיה בהנחיית סיטי ריאות אורכת בין חצי לשעה, שבמהלכן המטופל מתבקש לא לזוז, ולעתים גם לעצור את נשימתו לפרקי זמן מסוימים. מכשיר הסי טי יוצר הדמיה של האזור בו קיים הנגע החשוד, והיא מכוונת את הרופא המבצע את הביופסיה.

ברגע שההדמיה מוכנה, המטופל מקבל זריקת הרדמה מקומית, שלאחריה הרופא יחדיר את מחט הביופסיה לצורך לקיחת דגימה. צילומי הסי טי נמשכים כל העת ומאפשרים לעקוב אחר התקדמות חדירת המחט. כלומר, לרופא יש תמונה עדכנית של כניסת ומהלך התקדמות חדירת המחט ממש עד הגעתה לנגע, והוא יכול לבצע את הדגימה באופן המדויק ביותר שניתן.

מהם היתרונות של פיענוח סי טי ריאות באופן פרטי?

אחת הבעיות בפיענוח בדיקות סי טי היא המחסור במומחים לרדיולוגיה, שהם אנשי המקצוע שמפענחים בדיקות דימות מסוג זה. לכן, מועד קבלת הפיענוח יהיה ארוך משמעותית יחסית למועד קבלת הפיענוח במכון סי טי פרטי.

מהי החשיבות של פיענוח סיטי ריאות מדויק?

יש חשיבות גבוהה לפיענוח מדויק של תוצאות הבדיקה כיוון שהבדיקה יכולה להעלות גם ממצאים שלא מעידים בהכרח על קיומה של מחלת הסרטן. רופא מומחה יבדוק את תוצאות הבדיקה ויכריע בהתאם מהו המשך הבירור או הטיפול הנדרשים עבור אותו מטופל.

לייעוץ וקביעת תור חייגו

דילוג לתוכן