בדיקת אלרגיה – מידע ואבחון

אלרגיה מתפרצת כתגובה על חשיפה לחומרים שהגוף מגיב אליהם כנוגדנים, כאשר בעצם אין בהם כל מזיק. יש רבים שסובלים מאלרגיות שונות, ולא מעט פעמים מדובר במצב שמשפיע על איכות החיים. במאמר זה, נדון בהקדמה בחשיבות הבדיקות לאלרגיה ובמגוון השיטות שבהן נערכות הבדיקות.

בדיקת אלרגיה

לקביעת תור לאבחון אלרגיות צרו קשר עם המרפאה הקרובה אליכם

לייעוץ וקביעת תור חייגו

הגדרת אלרגיה והצגת הבעיה

אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון של הגוף לחשיפה לנוגדן, שהוא בעצם חומר שהגוף מגיב אליו באופן לא נכון. התגובה יכולה להיות קלה ולהכיל רק אי נוחות קלה, אבל היא יכולה גם להיות חמורה ולגרום לסיכון לחיים. לכן, בדיקות לאלרגיה הן חיוניות לאיתור ואבחון האלרגנים שמגרים את התגובה.

חשיבות הבדיקות לאלרגיה

בדיקות אלרגיה משמשות לזהות את האלרגנים שמגרים את התגובה האלרגית. זיהוי האלרגן מאפשר למנוע חשיפה נוספת אליו, וכך למנוע את התגובה האלרגית. זה משמעותי ביותר במקרים בהם האלרגיה מסוכנת לחיים, כמו באלרגיה לאגוזים.

טסטים לאלרגיה

בדיקות אלרגיה מוכרת בשם בדיקת טסטים נערכות בדרך כלל על ידי טיפה של כמויות מזעריות של אלרגנים נפוצים על העור. אם הנבדק אלרגי לחומר יתרחשו שינויים מקומיים בעור שמובילים לאדמומיות ונפיחות בתוך 30 דקות. באין ריגוש, כלומר אם הנבדק לא אלרגי לחומר המוזרק, לא תופיע תגובה. בדיקה אלרגיה נוספת יכולה להתבצע ע"י הזרקת האלרגן בתוך העור. קריאת התוצאות דומות לדוגמה הקודמת. יש בדיקה הנקראת מטלית בשימוש במחלות של העור. מתבצע ע"י הדבקת מדבקות עם אלרגנים שונים בגב והקריאה מתבצע כעבור 48-96 שעות. כאן בודקים חומרים כימים ומתכות.

בדיקות אלרגיה: ההכרה, הבנה והתמודדות

בדיקת רגישות למזון

אחת מהאלרגיות הנפוצות ביותר אחרי אלרגיה לאבקונים נשאפים, היא אלרגיה למזון. אלרגיה זו יכולה לגרום לתגובות מגוונות, החל מתסמינים קלים על העור ועד לתגובות שמסכנות חיים עם נפיחויות, קוצר נשימה בגלל בצקת בקנה הנשימה וירידת לחץ הדם (כמו התקף אנפילקטי). בדיקת רגישות למזון כוללת בדרך כלל בדיקת דם או בדיקת עור, שבהן מחפשים את הנוגדנים שהגוף מפריש בתגובה לאלרגן.

בדיקת דם לאלרגיה

בדיקת דם לאלרגיה הינה פרוצדורה שבה מודדים רמות הנוגדנים המסוימים שהגוף מפריש כתגובה לאלרגן. בדיקה זו יכולה להיות שימושית במקרים שבהם בדיקת העור אינה אפשרית או עם תוצאה לא ברורה.

בדיקת אלרגיה למזון

בדיקת אלרגיה למזון היא פרוצדורה שבה מנסים לזהות אילו מזונות מגרים את האלרגיה. הבדיקה מתבצעת באמצעות בדיקת דם או בדיקת עור, והיא מאפשרת לאנשים להימנע ממזונות שמגרים את התגובה האלרגית שלהם.

בדיקת רגישות - מה זה אומר?

בדיקת רגישות היא בדיקה שמנסה לזהות את החומרים שהגוף מגיב אליהם בצורה שלא נכונה. מדובר בבדיקה הנקראת מטלית שמגלה את הרגישות של הגוף לחומרים שונים, ולאו דווקא אלרגנים. זו יכולה להיות רגישות לחומרים כימיים שיש במזון, לתרופות, קוסמטיקה, מתכות ועוד.

 

לקביעת תורים צרו קשר עם אחת המרפאות שבהן מקבל ד"ר יהודה שוורץ

לייעוץ וקביעת תור חייגו
דילוג לתוכן