אסטמה (קצרת)

מהי אסטמה?

אסטמה או בשמה בעברית קצרת, היא מחלה בה דרכי הנשימה נחסמות והיא פוגעת בסימפונות בשל דלקת החוסמת בעצם את זרימת האוויר. המטופל מתקשה לבצע פעולות שאמורות להיות טריוויאליות וטבעיות כמו שאיפה ונשיפה. התופעה הזו גורמת לקצב נשימות מהיר יותר וקוצר נשימה שמגיע בהתקפים בכל שעות היום והלילה.

לאסתמה יש תקופות טובות יותר ופחות ויש דרכים לטפל בה אך חשוב הההתמדה. בחלק מהמקרים, בעיקר בקרב ילדים, האסתמה מתחילה בנזלת אלרגית ולפחות שליש מהילדים שיש להם נזלת אלרגית מפתחים את מחלת האסתמה. הרפואה מכירה במספר רב של גורמים שעלולים לגרום לתסמינים של אסתמה. ביניהם ניתן למצוא אבקנים של פרחים, זיהום אוויר מוגבר, לחץ נפשי ורגשיֿ, ואלרגנים שונים.אסתמה שהחלה בילדות לרוב תעבור עד גיל 6, אך היא עלולה גם להישאר ואף להופיע רק בגיל מאוחר יותר. אסטמה היא אחת ממחלות דרכי הנשימה הנפוצות ביותר בעולם, ועל פי הנתונים שבידינו כיום חולים בה בין 5% ל-7% מהאוכלוסייה הכללית. המודעות למחלה היא גבוהה מאוד, אבל מה באמת אתם יודעים עליה? האם יש קשר בין אסטמה לקורונה? מה עושים במקרה של התקף אסטמה ומהן דרכי הטיפול בה? כאן למטה אספנו לכם את כל המידע שחשוב להכיר על המחלה.

אסטמה

אסטמה תסמינים

התסמין המוכר ביותר של חולי אסטמה הוא התקף אסטמה, כלומר התקף הכולל קוצר נשימה, שיעול ואף צפצופים בזמן הניסיון לנשום. תסמינים של חולי אסטמה יכולים להשתנות בין אדם לאדם, אך מרביתם נותרים דומים.

אסטמה בילדים

במקרים רבים, אסטמה בילדים הינה דבר חולף. אחד מכל שלושה ילדים אשר חלה באסטמה בילדותו צפוי להחלים ממנה לאחר מספר שנים. עם זאת, במקרה של התקף אסטמה בילדים, במיוחד אם מדובר בהתקף ראשוני, יש לפנות לגורם רפואי מוסמך בהקדם. פעמים רבות הילדים לא יודעים להגיד מה מפריע להם, ולכן חשוב שאנחנו נהיה ערניים.

אסטמה בילדים

אסטמה במבוגרים

מרבית המבוגרים הסובלים מאסטמה חיים עם המחלה מגיל הילדות, והתסמינים שלה לא נוטים להשתנות עם הגיל. ועדיין יש לעיתים קושי לאבחן אסטמה במבוגרים, בעיקר כאשר מדובר בבני הגיל השלישי. במידה ואדם מבוגר מציג תסמינים של התקף אסטמה, יש להפנות אותו לגורם רפואי בהקדם לקבלת אבחון.

דרגות של אסטמה

את מחלת האסטמה נהוג לחלק לשלוש דרגות: אסטמה קלה, אסטמה בינונית ואסטמה קשה. את דרגת המחלה ניתן לקבוע רק לאחר אבחון ובהתאם לתסמינים שאותו מטופל מציג או מדווח עליהם. אבחון אסטמה יכול להתבצע אך ורק על ידי רופא מומחה שעבר הכשרה לעשות כך.

אסטמה ועישון

בשנים האחרונות נעשו לא מעט מחקרים על הקשר בין אסטמה לעישון, והתוצאות לא מעודדות כלל. נמצא כי עישון סיגריות באופן קבוע מאוד מחמיר את המחלה ועלול להוביל להתפתחות של הפרעה חסימתית בחלקו בלתי הפיח ומחלות מחלות נשימה נוספות ואף מחלות ריאות. בנוסף, ישנה סברה שעישון פסיבי הוא אחד הגורמים להתפתחות של אסטמה אצל ילדים. לכן, לחולי אסטמה מומלץ להימנע מעישון ומשהיה באזורים בהם מעשנים.

אסטמה אלרגית

מקרים רבים של אסטמה הם אסטמה אלרגית, כלומר אנשים אשר סובלים מאלרגיה כלשהי המתפתחת לאסטמה לאורך השנים. מבין סוגי אסטמה אלו ניתן לראות מקרים רבים של אסטמה עונתית, למשל אנשים שסובלים מאסטמה בסתיו או באביב בתקופת הפריחה. גם בין אובך לאסטמה יש קשר הדוק שעלול להיות קשור לאלרגיות או לא.

אסטמה בהריון

השינויים הרבים שהגוף הנשי עובר במהלך ההיריון יכולים להשפיע גם על תדירות התקפי האסטמה ועל המאפיינים שלהן. עם זאת, השינויים באופי המחלה לא יופיעו בהכרח אצל כל הריונית. לכן, יש להיות במעקב אצל רופא מטפל ולוודא שהטיפול המוענק לה מתאים גם לה וגם לתינוק.

אסטמה כרונית

חלק מהחולים באסטמה הם אנשים אשר סובלים ממצב של אסטמה כרונית, במרבית המקרים, התקפים של אסטמה כרונית לא מופיעים בעקבות חשיפה לגורם אלרגי אלא בעקבות הופעתה של הדלקת במערכת הנשימה. הטיפול באסטמה כרונית יהיה שונה מטיפולי בסוגי אסטמה אחרים, משום שכן נאלץ לטפל בדלקות שנוצרו ולא בבידוד מהגורמים האלרגניים.

מה עושים בהתקף אסטמה

טיפול בהתקף אסטמה חריף או ״נורמלי״ יכול להיות מעט מפחיד בפעמים הראשונות, אך באמצעות טיפול נכון ניתן להקל על התסמינים ואף להפסיק את ההתקף. ראשית, יש לנסות ולהרגיע את החולה. התקף אסטמה הוא אירוע מלחיץ גם לחולי אסטמה מנוסים. בנוסף, להשתמש במשאף מרחיב סמפונות כגון ונטולין או בריקלי או משאף משולב בו מרחיב סימפונות. לאחר מכן, במידה וישנו מכשיר אינהלציה וחומר תרופתי להרחבת הסימפונות ותמיסה של סטרואידים לאינהלציה בסביבה – יש להשתמש בו בהקדם. במידה וכל אלו לא מסייעים וההתקף לא חולף, יש ליצור קשר עם ארגוני בריאות חירום: חדר מיון, מוקד, מד"א.

לייעוץ וקביעת תורים חייגו לאחת המרפאות הקרובות אליכם:

אבחון אסטמה

כאשר מאבחנים אסתמה חשוב מאד לאבחן ולברר גם את נושא האלרגיות. זאת משום שהאלרגיה מגבירה ומחמירה את התדירות ועוצמת ההתקפים האסתמטיים ולכן חשוב במידת האפשר לבצע טיפול מניעתי ולא רק לפתור נקודתית את ההתקפים. במקרה של אסתמה מומלץ מאד להימנע מעישון ולשמור על תזונה נכונה ופעילות גופנית. מומלץ גם לקבל חיסון לשפעת פעם בשנה. וכמובן, בכל מקרה של החמרת התסמינים –  קוצר נשימה חריף או חוסר יכולת לבצע פעולות שדורשות מאמץ קל, לפנות לרופא בדחיפות להמשך בירור. אסתמה היא מחלה שניתן לנהל אותה ולאזן אותה כדי לשמור על איכות חיים טובה של המטופל וזאת במידה והיא מאובחנת וישנה הקפדה על הטיפול התרופתי הניתן. לגבי התקופה הנוכחית, בה מחלת הקורונה נפוצה מאד, חשוב לציין כי אין הוכחות לכך שחולי אסתמה הם בסיכון גדול יותר להידבק או לסבול מסיבוכים בדרכי הנשימה.

אבחון אסטמה

אסטמה טיפול

ישנם כמה כלים אשר משמשים אותנו לטיפול באסטמה:

• משאף אסטמה – משאף אסטמה הוא אחד הכלים הנפוצים ביותר כיום לטיפול באסטמה. החומרים הפעילים במשאף מסייעים בהפחתת הדלקות הקיימות ומאפשרים פתיחה נכונה של דרכי הנשימה. ישנם כמה סוגים של משאפים, המשתנים בהתאם לחומרים הפעילים בהם ודרגות הסיוע שהם יכולים לתת. לא מעט אנשים אשר חושבים שהם סובלים מאסטמה מחפשים משאף אסטמה ללא מרשם, אך הדבר לא מתאפשר. ניתן לקבל משאף רק באמצעות מרשם רופא.

• סטרואידים ואסטמה – אסתמה הינה מחלה של דלקת כרונית של הסימפונות ולכן הטיפול תמיד יכלול סטרואידים נשאפים במכב לעת הצורך או כטיפול מונע קבוע. מילות החיפוש ״שיעול סטרואידים ואסטמה״ הן נפוצות מאוד בגוגל, אך האמת היא שבמרבית המקרים לא נשתמש בסטרואידים פומים או בזריקה על מנת לטפל במחלה. נרשום סטרואידים לטיפול באסטמה רק במקרים מורכבים יחסית, אותם יש ליטול דרך הפה.

• דיאטה נכונה ואורח חיים בריא – לצד הטיפולים התרופתיים השונים, חשוב לשמור על אורח חיים בריא במטרה להקטין את מספר ההתקפים ולהנות מאיכות חיים גבוהה יותר. חשוב להקפיד על תזונה מלאה בסיבים תזונתיים, אכילה מרובה של ירקות ושימת דגש על דגנים מלאים.

אסטמה וקורונה

אי אפשר לדבר על אסטמה מבלי לדבר על מגפת הקורונה שתקפה אותנו בשנים האחרונות. מכיוון שהמחלה משפיעה גם על דרכי הנשימה, חולי אסטמה נמצאים בסיכון לסבול מסיבוכים קשים יותר של המחלה. לכן, במידה וישנו חולה אסטמה אשר חלה בקורונה, חשוב לעדכן את הרופא המטפל ולהישאר בעדכון צמוד עם הצוות המטפל בכדי שנוכל להיות בבקרה על ההתפתחויות השונות.

אסטמה וספורט

הקשר בין אסטמה ונשימה ידוע לכל, מה שגורם לחולי אסטמה רבים לחשוש מביצוע פעילות גופנית בשל הפחד שהמאמץ יגרום להתקף. עם זאת, האמת היא הפוכה – הקפדה על פעילות גופנית סדירה יכולה לסייע בשמירה על הבריאות ואף לשפר את המצב של החולה, כאשר מקבלים את הטיפול הנכון במשאפים. לאורך זמן, חולים רבים מגלים כי הם יכולים לבצע פעולות ספורטיביות שפעם היו נראות בלתי אפשריות, לא רק שחיה אלה כל ספורט. עם זאת, עדיין ישנם מתקנים שדורשים בחינה מקיפה לפני השימוש, כמו סאונה. סאונה ואסטמה לא תמיד עובדים יחד, לכן חשוב להתייעץ עם הצוות המטפל.

שאלות נפוצות בנושא אסטמה:

לרוב מדובר בנטייה גנטית ולכן אם יש לכם קרובי משפחה (אבא, אמא, או אחים) שסובלים מהמחלה, ישנה סבירות גבוהה שתחלו בה גם .מה בעצם גורם לחסימת האוויר? ראשית, מופיעה דלקת בדרכי הנשימה שמייצרת ליחה המעבה את דפנות דרכי הנשימה וגורמת בעצם לחסימת האוויר. שנית, בדרכי הנשימה ישנם שרירים המתכווצים באופן בלתי רצוני וגם זה  גורם לחסימה. אסטמה היא בעצם סוג של אלרגיה ולכן התקפי האסטמה הם תוצר של גירוי של האלרגן. ישנם אנשים רבים שאלרגיים למשל לפריחה בעונת האביב וזה מעורר התקפי אסטמה, כנ״ל לגבי עשן סיגריות למשל, קרדית האבק ועוד.

לרוב, לאדם הסובל מאסטמה  יהיו התקפי קוצר נשימה המגיעים בפתאומיות המלווים בשיעול וליחה כבדה. אסטמה היא מחלה שנפוצה מאד גם בקרב תינוקות וילדים קטנים, אך מוקדם להגיד שמדובר באסטמה כרונית שכן פעמים רבות מדובר בתופעה הנעלמת מעצמה לאחר מספר שנים.

במידה ואינכם בטוחים שאכן מדובר באסטמה, הרופא המטפל שלכם יוכל לעשות זאת על ידי האזנה לריאות. תוך כדי ביצוע פעולה זו, הוא יוכל לשמוע את הצפצוף המלווה את הנשימה וכך יוכל לזהות שמדובר באסטמה. יחד עם זאת, הבדיקה המהימנה ביותר היא בדיקת תפקודי ריאות. מכיון שאצל חולי אסטמה , יש חסימת אוויר, במידה והבדיקה תראה שיש זרימת אוויר לקויה, ניתן יהיה להסיק מכך שהמטופל סובל מאסטמה.

התקף אסטמה מגיע פעמים רבות לאחר הופעת אלרגיה. החשיפה לאלרגן מעוררת את ההתקף. אלרגנים הם מגוונים וניתן למצוא ביניהם : חיות (למשל אלרגיה לחתולים או לכלבים), פרחים וצמחים מסוימים שהאבקנים שלהם מעוררי אלרגיה, קרדית האבק,  עשן סיגריות ועוד.

מכיון שאסטמה נובעת מחסימת אוויר בדרכי הנשימה , הטיפול התרופתי בה מתמקד בתרופות אנטי דלקתיות ומצד שני, תרופות הגורמות להתרחבות הסימפונות בריאות כדי שיקלטו חמצן. בקרב התרופות האנטי דלקתיות ניתן למצוא בעיקר תרופות המבוססות על סטרואידים, למשל משאפים. התרופות או תכשירים המתאימים להרחבת הסימפונות פועלים לטווח קצר או טווח ארוך . במקביל לטיפול התרופתי שהוצג, לא פחות חשוב מכך לטפל במניעת האלרגיה וזאת באמצעות אנטי היסטמינים.

בקרב כ-50% מהילדים, האסטמה נעלמת עד גיל ההתבגרות. אצל השאר, היא תישאר אך יכולה לרדת במידת החומרה שלה. וחשוב לזכור שיש כיום פתרונות תרופתיים שנותנים תמיכה טובה והקלה על התסמינים וכן יכולים לשפר בהרבה את איכות החיים של המטופל.

אסטמה אינה תלוית גיל, והיא יכולה להיות מחלה כרונית או מחלה שתיעלם לאחר כמה שנים. כיום יש טיפול תרופתי יעיל באסטמה ולצד הטיפול, חשוב להמשיך ולמנוע את הופעת האלרגיה שבעקבותיה לרוב מגיעים ההתקפים של האסטמה. כדאי גם לזכור, שלא צריך לחכות להתקף הבא ורק אז לטפל . ישנו טיפול מניעתי שיכול לסייע למנוע או להפחית את תכיפות ההתקפים ולכן כדאי לפנות לרופא המטפל ולמצוא את הכלים המתאימים שיוכלו למנוע בתקווה את ההתקף הבא.

רופא אסטמה

במידה ואתה או אחד האנשים הקרובים אלייך סובלים ממחלת האסטמה, חשוב למצוא בהקדם רופא אסטמה מומחה שאליו תוכלו לפנות עם כל שאלה ובכל מצב חירום. מומלץ לבחור ברופא מנוסה ובעל ניסיון, כזה שיוכל לסייע לכם במצבים מורכבים ולהתאים את הטיפול שהכי מתאים לכם. במידה ועוד לא מצאתם את איש המקצוע שלכם –ד״ר שוורץ הינו רופא מומחה ריאות בעל שנות ניסיון רבות שישמח להעניק מהידע שלו גם לכם.