בדיקת תפקודי ריאות

בדיקת תפקוד ריאות הנפוצה ביותר הינה בדיקת ספירומטריה (Spirometry), נועדה כדי לאבחן מחלות חסימתיות כגון: אסתמה, מחלות ריאות כרוניות ומחלות נוספות הקשורות לריאות ולקשיים בנשימה. כמו כן, בדיקה זו מאפשר לרופאים לבצע בדיקות מעקב למטופלים המתמודדים עם מחלת ריאות חוזרת, ולברר האם הטיפול שניתן אפקטיבי או מצריך שינויים.

בדיקת תפקודי ריאות

מהי מטרת בדיקת תפקודי הריאות?

בדיקת ספירומטריה מודדת את נפח האוויר במאמץ של המטופל. כלומר, עד כמה הוא מסוגל לשאוף ולנשוף ובאיזה מאמץ מסוגל. כאשר מופיעים ערכים נמוכים בבדיקה, אלו עשויים להצביע שהריאות אינן מתפקדות טוב ואף על מחלת ריאות. מטופלים מופנים לביצוע הבדיקה כאשר כאמור, התגלו ערכים נמוכים בבדיקה וגם בעת שהם חווים תסמינים כמו, שיעול חוזר ומתמשך או קוצר נשימה.

יכולים להיות מקרים נוספים שהרופאים יפנו מטופלים לביצוע בדיקת תפקודי ריאות, ומלבד התסמינים שיכולים להעיד על תפקוד לקוי, ניתן לצפות את בעיית התפקוד כאשר נודע לרופא היכן המטופל עובד, למשל: מטופל העובד מידי יום עם חומרים מסוכנים במקום העבודה, יכול לגרום לנזק תפקודי בריאות.

בדיקת תפקודי ריאות כולל מרחיבי סמפונות

בדיקת תפקודי ריאות נעשית באופן מקצועי ומדויק. כל מטופל שהופנה לביצוע הבדיקה מקבל הוראות מאחות מוסמכת או טכנאי טרם ביצוע הבדיקה אותן הוא צריך לבצע לפי השלבים. במידה והמטופל לא יבצע את הבדיקות כפי שנאמר לו, הוא עשוי לקבל תוצאה לא מדויקת.

אחרי ביצוע כל ההוראות, המטופל מגיע לבדיקה שנמשכת כ-10 דקות. הרופא מבקש מהמטופל לשאוף עמוק ולנשוף חזק, עד כמה שאפשר ובמשך מספר שניות לתוך צינור ייעודי שמחובר למכשיר מדידה (ספירומטר). את הפעולה של השאיפה והנשימה המטופל מבצע שלוש פעמים, כדי שהתוצאות יהיו מדויקות. יהיו פעמים בהם המטופל יצטרך לבצע בדיקה חוזרת המלווה עם תרופה שמגדילה ומרחיבה את הסימפונות. לרוב בדיקה זו מתבצעת לאחר המלצת רופא. בדיקה חוזרת לאחר מרחיבי סמפונות מתבצעת לאחר הבדיקה הראשונה ללא תרופה, אך בשביל לבצע את הבדיקה הזו, יש צורך להמתין בין 15 דקות לחצי שעה. תוספת של הבדיקה הזו יכולה להאריך את משך הבדיקה לכשעה.

בעת הבדיקה:

חשוב לדעת כי הבדיקה אינה מתבצעת תחת הרדמה והיא איננה כואבת. אך ישנם מקרים בהם תהיה תחושה של קוצר נשימה קל, סחרחורת או לחץ בבית החזה, בעיניים ובבטן בעקבות הנשיפות החזקות. תסמינים אלו נמשכים זמן קצר וניתן לחזור לפעילויות שגרתיות מיד לאחר מכן.

בדיקת תפקודי ריאות פרטי

בדיקה של תפקודי ריאות אפשר לבצע אצל מומחה ריאות באופן פרטי או דרך קופת החולים. חשוב לדעת כי ישנם רופאים העובדים עם קופות החולים במחיר מסובסד. את הבדיקה ניתן לבצע במרפאות הפרטיות של המומחים או בבתי החולים, שם הרופאים יבצעו בדיקת התאמה של המטופל לבדיקת תפקודי ריאות, ולאחריה יחליטו האם יש צורך בביצוע הבדיקה המלאה או לא. ישנם מצבים בהם הרופאים ימליצו לאנשים מסוימים להימנע מהבדיקה, למשל: אם המטופל סבל לאחרונה מחזה אוויר (מצב בו נמצא אוויר כלוא בין הריאה לבית החזה כתוצאה מנפילה) ובנוסף, אם המטופלים לאחר ניתוח עיניים או בטן.

בדיקת תפקודי ריאות תוצאות

פענוח תוצאות בדיקת ספירומטריה היא חלק מאוד חשוב בתהליך הזיהוי של מחלות חסימתיות, כמו אסתמה או COPD. פענוח זה, אינו מעיד רק על אסתמה. לפי מידת הנפחדים ניתן גם לשלול אפשרויות של מחלות ריאות אחרות.

איך ניתן לפענח אסתמה? יש מקרים בהם האסתמה לא מתפרצת המון ונחשבת לקלה או בינונית, לכן יהיה קשה להגיע לתוצאה מדויקת שמציגה ירידה בתפקוד הראות. לכן בתהליך בדיקת ספירומטריה תוצאות משתנות – בין אם המטופל בהתקף או במצב ניטרלי. במקרים אלה המטופל יופנה למבחני תגר נשימתיים (מאמץ או עם שאיפת ריכוזים עולים של חומר הנקרה מטכולין כדי לוודא שאכן יש תגובה. כאשר מטופל מראה ירידה של 15% בשיא זרימת הנשיפה במאמץ לאחר מאמץ, הבדיקה מצביעה על מחלת אסתמה במאמץ. אם המטופל מראה ירידה בשיא הנשיפה בעקבות שאיפת ריכוזים נמוכים של החומר מטכולין, דבר זה יכול להצביע על ריגוש יתר סמפוני שיכול להתאים למחלת אסתמה.

תפקודי ריאות מלאים

הבדיקה כוללת בנוסף לספירומטריה, מדידת סך נפח עם מדידת נפח שארית וגם מבחן דיפוזיה. הבדיקה לרוב מתבצע בבתי חולים על ידי טכנאי. הבדיקה הינה ייחודית לאבחן מחלות ריאה אשר יש מגבלה ביכולת לנשוף ולשאוף באורך תקין כגון: מחלות של בית החזה, בעיית סרעפות או מחלות של רקמת הריאה שמגבילות את יכולת השאיפה התקינה. הרופא יחליט על הצורך בביצוע בדיקה מלאה לאחר בדיקת החולה.

מתי מתקבל פענוח בדיקת תפקודי ריאות?

רוב תוצאות הבדיקות מתקבלות באופן מידי. ללא צורך בהמתנה נוספת. לרוב הן מגיעות במסמך בו יש פירוט של אחוזים ביחס לערך הרגיל לאותו אדם על פי גיל, גובה, מי ומשקל. במידה ויצאו תוצאות לא תקינות לפי טווח האחוזים, יש צורך להתייעץ עם הרופא ולשמוע את חוות דעתו. ברוב המקרים, פענוח שיוצא שונה מטווח האחוזים מצביע על בעיה בריאות.

לסיכום

לסיכום, בדיקת ספירומטריה פשוטה (תפקודי ריאות) אינה מכאיבה או פולשנית ומאפשרת למטופלים החוששים ממחלות ריאות לאבחן את מצבם הרפואי באופן מדויק. את הבדיקה מומלץ לבצע אצל מומחה בעל ניסיון וידע בביצוע בדיקות תפקודי ריאות, להגיע לפגישת אבחון ראשונה ולהבין שיש התאמה.

ד"ר שוורץ, הינו מומחה ריאות למבוגרים וילדים ובעל ידע וניסיון מקצועי נרחב בתחום. הוא פיתח טכניקה לאבחון וגילוי מחלות ריאה ובעיות בדרכי הנשימה, שסייעה למטופלים רבים לקבל את הטיפול המתאים ולחיות טוב יותר.

שאלות נפוצות בנושא בדיקת תפקודי ריאות

ניתן לבצע את בדיקות תפקודי הריאות בבתי החולים, במכונים או במרפאות של קופות החולים או באופן פרטי.

כן. כדי שהבדיקה תצא מדויקת ולא תהיה מושפעת מגורמים אחרים, יש צורך להפסיק לצרוך מספר דברים לפני הבדיקה, למשל: שתית קפה, פעילות גופנית, עישון, אכילה של ארוחה גדולה, להפסיק תרופות מסוימות ועוד. מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הבדיקה.

במהלך בדיקת תפקודי ריאות יכולים להיות מקרים בהם המטופלים יחוו עייפות או סחרחורות. תסמינים אלו יכולים להתרחש בעיקר בגלל הנשיפה והשאיפה המהירה. לכן, במהלך הבדיקה, הרופא המטפל, יבצע במשך כמה דקות הפסקה ולאחר שהתסמינים יירגעו, הוא ימשיך את הבדיקה. אם במהלך הבדיקה קורה והמטופל משתעל, מומלץ להוציא את הליחה, לבדוק שהנשימה סדירה ורגועה ואז לאחר מכן, לבצע ניסיון חוזר של הבדיקה.

אחרי ביצוע פענוח של בדיקת תפקודי הריאות ובה נמצאו מדדים תקינים – יכול להיות שאתם בריאים. אך אם בעברכם סבלתם מאסתמה או ממחלות ריאה אחרות שנמצאות בשלבים המוקדמים שלהן, אתם עדיין סובלים מהן, אך מצבכם לא החמיר. לאבחון מחלות ריאה הרופא ישקול את הצורך בביצוע מבחני תגר נשימתיים (מאמץ או עם שאיפת ריכוזים עולים של חומר הנקרה מטכולין) לאשר או לשלול מחלת אסתמה. מטרת הבדיקה היא לבדוק האם יש החמרה במצב המחלה, אם ישנה מחלה נוספת בריאות או אם יש צורך להחליף טיפול.

לאנשים שסובלים מאסתמה ובעיות בנשימה. אנשים שמעשנים, משתעלים הרבה, כאלו שחסר להם אוויר כשהם הולכים במהירות, מי שחושש שיש לו בעיות בריאות ובנשימה או מי שבעברו קיבל טיפול למחלת ריאות. אם יש ספק, אין ספק!

ד"ר יהודה שוורץ מבצע בדיקת תפקודי ריאות עם ניסיון של שנים בתחום – למידע נוסף חייגו אלינו

דילוג לתוכן